Respect voor Bea - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Marjan Doppen - WaarBenJij.nu Respect voor Bea - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Marjan Doppen - WaarBenJij.nu

Respect voor Bea

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjan

06 Februari 2010 | Oeganda, Masaka

Hallo lieve mensen uit het koude Nederland!
Na een hele week in een hutje op de hei gezeten te hebben met een gat in de grond, jawel het hele plaatje is compleet.. eindelijk een weekendje in de grote stad om een berichtje te typen. Op een of andere manier heb ik de nare gewoonte gekregen van alles te vergeten. Zoals m'n malaria pillen, die nog keurig in het keukenkastje liggen.. maar ik had ook al een heel verhaal klaar, keurig op een stickje gezet om het hier in de computer te pluggen, ligt ook nog keurig op m'n "hotelkamer". De stroom is net uitgevallen maar m'n hele verhaal stond er nog! Het is bijna een wonder dat ik een keer geluk heb hier!

Nou.. ten eerste. Het is hier FAN TAS TISCH!! Het is hier zo vreselijk mooi! Super groen, keer wat anders dan dat witte kleurtje van Nederland de afgelopen maanden.. De mensen zijn ook helemaal geweldig. En die kindjes.. my god. Dat knuffelgehalte is gewoon TE hoog. Bruine koppies en schattige bruine oogjes.

En dan het feit dat je blank bent. Ik heb in een week nog nooit zo veel sjans gehad;). Alle mensen vinden je helemaal geweldig. Je wordt constant toegeroepen, Mzungu (blanke), Mzungu!!! Bye Mzungu, see you! Ik voel me echt net beatrix soms als we op onze boda boda (brommertje) naar de community (waar we werken) rijden. Het is echt heel raar wat voor beeld mensen hebben van blanken hier. Ze denken dat blanken heel zwak zijn. Dat je smelt in de regen en dat je heel snel ziek bent. Maar ze vinden je ook belangrijk. Zwaai een keertje en hun dag is weer goed.

We verblijven in een huisje dat van onze projectleider Caphas en zijn familie is. En vergeleken met andere projecten hebben we het echt goed voor mekaar. Ik wordt thuis niet zo in de watten gelegd, dat is een ding wat zeker is. We krijgen ontbijt, lunch en avondeten. Heel veel fruit. Maar ook wel vies eten hoor! Matoke is een derrie van banaan. Volgens mij voorgekauwd door een oud vrowtje zonder tanden. Het heeft geen smaak en ze eten het hier elke dag! Flinke matoke belly's en billen hebben ze hier. Alle vrouwen zijn hier rond. We krijgen vooral veel rijst ook wel wat spaghetti en wat groentes in veel olie gebakken. Dat koken doet de vrouw van Caphas samen met het hulpje. Caphas heeft drie kinderen waarvan de jongste 2 maanden oud is. Ik heb echt nog nooit zo'n mooi babytje vast gehouden. Je blijft er naar kijken. Ze had alleen geen luier om...

Ik "woon" dus samen met Niels die ook voor Pelido werkt. Hij is bijna 24. Maar dan wel jong 24.. dus geen oldwief. Het is heel gezellig en ik ben blij dat hij er al een maandje zit zodat niet alles op z'n ugandees uitgelegd en geintroduceerd hoeft te worden. WANT WAT ZIJN DIE MENSEN TRAAG!!! dat is niet te geloven. Ze komen rustig een uur te laat, ook met het eten! Vanoachtend om 8 uur een fruitsalade besteld (dat is hier een halve ananas schillen/pellen, een meloentje snijden op een bord mieteren en uitserveren). Om ongeveer 10 over 11 kreeg ik mijn ontbijtje. Fantastisch! Als we iets afspreken met de leiders van ons project spreken we af op Mzungu-time.. en dat gaat gelukkig redelijk:).

Iedereen, en dat is ook logisch, vroeg aan mij voordat ik wegging wat ik nou eigenlijk ging doen. Ik ben er dus eindelijk achter. Pelido, zo heet de Oegandese organisatie waar ik voor werk, staat voor heel veel moeilijke engelse woorden en het werkt in een community. Dat is zeg maar een paar dorpjes op het platte land van Oeganda bij elkaar. Ze proberen door verschillende kleine projecten wat meer inkomsten voor de bevolking te genereren. Zo is er bijvoorbeeld het biggenproject, het kippenproject, het bouwen van watertanks, het steunen van de school en Arts en Crafts (armbandjes en mandjes die van een bepaalde boom worden gemaakt). Het project wordt geleid door 5 mannen. De hoofdprojectleider is zelf ook geholpen door een buitenlandse organisatie toen hij nog een kind was en daardoor kon hij naar school. Daarom is hij nu zelf ook een organisatie begonnen. Echt bewonderingswaardig.
Niels zit er dus al een maandje en dat is echt handig. Hij had samen met een andere vrijwilliger en met Be More het idee om toerisme naar de community te halen. En dat gaat lukken! We moeten voor toeristen, 6 stuks, een dag programma maken. Ze gaan allerlei projecten bezoeken en ookeen workshop doen bij de arts en craft vrouwen. Aan ons de taak om dat allemaal te organiseren. We krijgen een budget om te besteden dus heel officieel! Het is echt super leuk om daar mee bezig te zijn. Ook gaan we iets doen met sport op school. Gisteren daar wezen kijken en het komt er op neer dat maar 20 kinderen van de 150 actief bezig zijn.. echt zonde. We hebben tikkertje gedaan met ze en ze zijn zo vreselijk enthousiast! Super leukom daarmee te werken. Zij hebben geen gameboy of playstation nodig om zich te vermaken want ze hebben niks...

Ik ben trouwens officeel welkom geheten afgelopen woensdag in de community. Dat is zo iets speciaals, dat is gewoon niet te omschrijven. De hele school gooit zijn programma om, de helft van de community rukt uit om voor mij speciaal te dansen en te zingen voor bijna een uur lang. Ik mocht op een bankje zitten naast de twee belangrijkste mannen van de community en toekijken.. Dat was de eerste keer dat ik bijna tranen in m'n ogen kreeg. Ik kan niet omschrijven wat het met je doet als bijna 200 mensen laten blijken hoe blij ze zijn dat je er bent. Het voelt zo vreselijk belachelijk en oneerlijk!! Maar ik heb er van genoten.. Ik doe niks anders trouwens.

Nog een laatste dingetje, want het wordt nu wel een heel lang verhaal.. de beesten!!! Geen nijlpaarden en giraffen om je huis. Maar er is genoeg ander ongedierte. Ik zal even vertellen over mijn nieuwe vriendje die ik
s avonds op het toilet heb leren kennen: Karel de kakkerlak. Eerst zat hij een beetje verlegenop de muur en was er weinig interactie tussen ons.. Toen is hij me ongemerkt toch gevolgd ons huisje binnen. Toen ik rustig op de bank zat een boek te lezen hoorde ik ineens iets.. Ik ben gaan kijken en toen kwam hij me letterlijk uit een hoek keihard aanvallen!!! Nou toen kon die oprotten en heb ik 'm uit huis gezet.. Echt bang ben ik niet voor beesten maar als zo'n scharminkel op je af komt rennen ga je gillen.. hoe dan ook. Het gevolog: Niels vind me ineens niet zo stoer meer en ik moet zorgen dat ik 's avonds voordat het donker is naar de wc ben geweest...

Ik heb nog veel meer te vertellen, maar het is al zo'n chaos in m'n hoofd dat ik ook niet meer weet wat jullie wel en niet willen horen. Volgend weekend weer internet, hopelijk heb ik alle dan beter op een rijtje. Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties. Toch ook fijn om af en toe iets Nederlands te lezen. Foto's volgen snel btw..

See you!
Liefs Marjan

• 06 Februari 2010 - 10:45

Yvonne:

Wauw Marjan! Wat klinkt het geweldig, zo bijzonder dat je daar zoveel kan betekenen! Zo te horen geniet je volop en dat moet je zeker blijven doen! En wat gaaf dat je al zoveel mag doen, met een eigen budget om te besteden zo'n project regelen. Ik krijg helemaal de kriebels van je verhaal, wil het eerste ticket kopen en wegvliegen!
    Nederland is namelijk nog steeds hetzelfde: koud, regen/sneeuwachtig, gehaast, enzenz.

Ben heel benieuwd naar je fotoos! En ik zeg het nog maar eens mocht je het vergeten (aan je verhaal te lezen absoluut niet, you rock!!): geniet! Daaaaaag schatje

• 06 Februari 2010 - 11:52

Nienke:

Wauwiej Mar! Superleuk geschreven! Misschien moeten wij onze vakantie omboeken voor een ticket naar Uganda.
    Want het is hier inderdaad vréselijk weer en very chaotisch (as usually).

Geniet er maar van schat (niet teveel want ik wil niet dat je blijft plakken daar).
    We zullen er vanavond nog zéker 1 op je drinken.
    Knuffel!

• 06 Februari 2010 - 12:10

Linde:

Hahah die kakkerlak!
    Het klinkt echt geweldig daar allemaal!
    Geniet ervan en veel eetplezier met jullie koekjes en chips!
    xxx

• 06 Februari 2010 - 12:13

Floor Papa En Sofie:

Wauww Mar wat een geweldig verhaal! We zijn echt jaloers fijn dat je het zo naar je zin hebt.. Alleen die kakkerlakken spreken me niet zo aan..
    Hopelijk lukt het contact nog via de telefoon maar dat horen we dan wel! Martine en mama zijn naar een studieplek voor martine kijken in Nijmegen en komen pas vanavond terug. Heeel veel plezier

heeeel veel xxxx
    onss:D

• 06 Februari 2010 - 12:29

Norie:

Mar! Het klinkt echt helemaal geweldig, al die mensjes die je aanbidden ;p Alleen een beetje jammer van dat bananen eten HAHA, ik heb vanochtend maar een Loempia op de markt voor je gegeten!

Heel veel succes vooral veel plezierr! Ik ben benieuwd naar de foto's !

Dikke zoeeen! vanuit het koude Nederland!

• 06 Februari 2010 - 14:42

Monique:

Hoi Marjan,

Ontzettend leuk verslag.
    Zoals ik het nu kan lezen worden dit twee geweldige maanden met veel indrukken. Dan nog een maand met Lotte.
    Met een hoog knuffelgehalte !!!!!!

Geniet ervan.

Monique

• 06 Februari 2010 - 22:58

NMYN:

Hoi schatje,
    We hebben aan je gedacht!
    We proosten op je!
    Knuffel!

• 07 Februari 2010 - 11:03

Stef:

Hoi Marjan, hoop uiteraard dat je het daar naar je zin hebt, ook met die mede huisbewoner.
    Je hebt een mooie stijl van schrijven en vanaf nu volg ik je verhalen. Ja en dat verhaal van die malariatabletten zal Niels wel leuk gevonden hebben. Overigens is hij meer gespecialiseerd in paspoorten! Wens je een hele fijne en leerzame tijd daar.
    Groetjes,
    vader van Niels

• 07 Februari 2010 - 12:56

Yvonne:

Mar, wat een geweldig verhaal! Zo te lezen heb je het super daar, geniet er van! Trouwens verwarrend hé; twee Yvonne's ; )
    Kus

• 07 Februari 2010 - 17:51

Hanneke:

Schat!
    Wat een super leuk verhaal, volgens mij heb je je geluk nog niet nodig gehad! Ik hoop dat je mijn smsje zaterdag nog hebt gekregen, en anders dan wens ik je nu nog maar een keer veel plezier. Het klinkt echt geweldig, dus als ik tijd had gehad, was ik even overgevlogen;) Geniet nog maar lekker, want voor je het weet ben je weer terug, zo zwart als een de nacht! Ik zou zeggen, laat je niet op de kop zitten door die kakkerlak, ga in de tegenaanval!!
    XXX

• 09 Februari 2010 - 12:46

Ria:

Hallo Marjan,
    Ik wens je, ook namens Vincent en de kinderen, een fijne tijd toe in Oeganda. Geniet er van!!!

Groetjes vanuit een koud Nederland.

• 10 Februari 2010 - 20:59

Janneke (Krabben):

Hee Marjan, wat klinkt dat allemaal leuk zeg! Hoorde van ma dat je in Uganda zit. Heel veel plezier daar! En een beetje respect voor die mensen (uitgekauwde banaan!!);-)
    En doe de groeten aan Karel!
    Tjuuuus

• 11 Februari 2010 - 11:45

Heey Marjan !!

Zo fijn om je verslag te lezen en te vernemen dat je het daar zo geweldig hebt. Heel erg goed om te weten ........ tsja, altijd spannend als een bekende een dergelijke reis gaat ondernemen. Maarre, heel veel plezier daar en ik ga je hier zeker volgen hoor!
    Heel veel groeten van Benno, knuffels van Tijger, Roy en Esra en uiteraard heel veel liefs van mij.

Groetjes Yvonne

• 11 Februari 2010 - 16:55

Gierkinkjes:

Hey Marian,
    Via je moeder deze site onder onze aandacht gekregen. We gaan je volgen hoor! Wauw, da's heel wat anders dan in de kiosk of achter de kassa van de AH.
    We hopen allemaal dat je heel erg geniet van alles wat je daar tegen komt. Hopelijk wordt het een superervaring die je nooit meer vergeet..... en uhh... zorg dat je alle danspasjes goed in je opneemt en leert.
    Laat je dus niet te veel afleiden door die w.s. erg knappe en belang-rijke mannen uit het dorp die persé naast je willen zitten.
    Ik heb begrepen dat gezamenlijk oud en nieuw vieren volgend jaar als thema "so you think you can dance" heeft!!!!
    (ha,ha)
    Veel liefs van ons allemaal: Renata, Edwin, Daphne, Jasper en Milou